پاورپوینت مقتنيات الدرر و ملتقطات الثمر

    —         —    

ارتباط با ما     —     لیست پایان‌نامه‌ها

... دانلود ...

بخشی از متن پاورپوینت مقتنيات الدرر و ملتقطات الثمر :


پاورپوینت مقتنيات الدرر و ملتقطات الثمر (کتاب)




پاورپوینت مقتنيات الدرر و ملتقطات الثمر, تالیف میر سید علی حائری تهرانی است.

فهرست مندرجات

1 - معرفی اجمالی تفسیر
2 - انگیزه نگارش و نام گزاری
3 - روش تفسیر
3.1 - نقل روایات تفسیری بدون بررسی سندی
3.2 - نقل موردی اسرائیلیات
3.3 - وجود مباحث کلامی
3.4 - وجود مباحث فقهی
4 - منابع تفسیر
5 - نسخه شناسی
6 - پانویس
7 - منبع


معرفی اجمالی تفسیر


نام کامل آن (مقتنیات الدرر و ملتقتات الثمر), به زبان عربی و در 12 جلد به نگارش در آمده است. ویژگی مهم این تفسیر تربیتی و هدایتی بودن آن است که مفسر با توجه به نیازهای اجتماعی مخاطبان خود القا کرده است. شامل تمام قرآن بوده و پس از تدریس شفاهی, اقدام به تدوین آن نموده است, جمع بین عقل و نقل نموده اما جلوه نقلی آن بیشتر است.
حائری تفسیر خود را بدون مطرح کردن بحثهای مقدماتی تفسیر و توضیح روش خود, از ابتدای سوره حمد آغاز کرده است و در آن از مفسرین, فقها, عرفا و اهل ادب مطالبی نقل می‌کند.

انگیزه نگارش و نام گزاری


مفسر در مقدمه‌ای کوتاه, ابتدای تفسیر در بیان انگیزه خود می‌نویسد: (با تامل در فروش یوسف علیه‌السّلام در بازار, به ذهنم آمد که من نیز درری که از طرق مختلف جمع آوری نموده, تقدیم محبوب نمایم تا از اهل قرآن محسوب گردم, به این منظور درری که از بخور زاخره و ثماری که از کتب تفاسیر از اساتید کسب کرده‌ام, عرضه کنم, بدین جهت آن را پاورپوینت مقتنيات الدرر و ملتقطات الثمر نام نهادم.)
مؤلف دارای تفسیر دیگری به فارسی است که برای شاگردان خود در تهران بیان نموده است و اکنون مخطوط می‌باشد.

روش تفسیر


روش وی چنین است که آرا و نظریات مفسران را در ذیل آیات آورده و سپس نتیجه گیری تربیتی و اخلاقی می‌کند. این تفسیر جز تفاسیر مختصر و ساده محسوب می‌گردد که تنها به تبیین آیات تلاش دارد, و مباحث ادبی و نکته‌های لغوی و بلاغی کمتر در آن به چشم می‌خورد . قصص قرآن را با ایجاز بیان می‌کند. شیوه ورود و پرداختن به مطالب در هر سوره بدین گونه است که در آغاز با اسم سوره و مشخص کردن مکان و زمان نزول و اختلافاتی که در تاریخ در این باره هست, بحث خود را شروع می‌کند.


نقل روایات تفسیری بدون بررسی سندی


درباره فضیلت سوره و قرائت آن, اگر روایتی باشد, یاد می‌کند و آنگاه با تفسیر الفاظ, کلمه به کلمه و آیه به آیه با رعایت اختصار, ادامه می‌دهد. سپس به شرح و توضیح معانی آیات می‌پردازد که در این بخش از روایات, اقوال اعلام و مفسرین استفاده نموده است. در نقل روایات,سند و مصدر آن را ذکر نمی‌کند) در اقوال نیز اغلب اینچنین است. در روایات اسباب النزول, فضل قرائت و مرویات از ائمه اطهار (علیهم السلام) به بررسی صحت و سقم آن نمی‌پردازد, حتی اگر مخالف عقیده شیعه باشد مانند ج1 ص256 درباره عصمت ملائکه.

نقل موردی اسرائیلیات


مفسر در روایات و اخبار اسرائیلیه... , بنا را بر عدم نقل و یا رد کامل آنها نگذاشته است, به این جهت در برخی موارد به نقل آنها, با وجود متعارض بودن روایات, می‌پردازد, بدون اینکه در مقام ترجیح برآید. به عنوان نمونه در ذکر قصه هاروت و ماروت و اینکه سحر بر آنها نازل شده باشد, و درباره مسخ و افتتان آنها, روایات مؤید وقوع و عدم وقوع این امور را با هم نقل نموده می‌نویسد: (و لعل اختلاف الاقوال من الرموزات و الذی خوطب بالقرآن اعر

لینک کمکی